resmedfrida.blogg.se

Dag 63 Costa Rica - San Jose

Publicerad 2015-05-21 07:35:44 i Costa Rica,

Ännu en vanlig storstadsdag! Har faktiskt njutit av att vara borta från stranden i två dagar, skulle nästan kunnat göra det längre tid men blir lite dyrt. 

Startade förmiddagen med träning, vi båda känner att vi tappat en del sen vi var hemma. Men har varit oerhört skönt att aktivera sig igen. 

Felix köpte inte en pryl medans jag gick loss.. Fanns massa bra butiker som vi inte har hemma i Sverige och efter att ha haft samma kläder i 2mån så kliade det i fingrarna efter lite nytt. Shopping kan verkligen göra en glad ibland! 

Sen blev det 3D-bio där vi såg MadMax, ingen särskilt intelligent film om jag säger så. Men bra underhållning och välgjord. Denna bio var lite dyrare än igår pga 3D tror jag. Men igår betala vi ca. 24kr och idag 48kr, per biljett.

Och här har vi alla shoppingfynd! Fick väldigt fina och bra saker för ca 2000kr. Är nöjd men får väl bli jag som får titta på när Felix går loss i New York sen, haha.
Vi delar dormrum tillsammans med en helt knäpp gammal gubbe. Han har sååå mycket saker och typ hälften är pillerburkar och konstiga flaskor. 

Imorgon bär det av mot Puerto Viejo även om vi var lite sugna på att stanna en dag till bara för att kolla på premiären av filmen Tommorowland som är imorgon. Sen täntkte vi att, nej nu får det räcka med bio. Får se den i Panama istället! 

Kommentarer

Postat av: Jennifer

Publicerad 2015-05-24 13:05:21

Hej Frida!

Jag har lusläst hela din blogg nu och jag tycker det är så intressant!! :) Jag ska själv ut och resa i höst och börjar då i Sydamerika. Hur la ni upp er planering? Vilken rutt åkte ni och hur länge var ni iväg? När du och den andra tjejen åkte då, Argentina Chile osv.

Jag går i tankarna att åka Paraguay-(ev en sväng in i Brasilien- )Argentina-Chile-Bolivia-Peru och Ecuador. Och detta har vi lite mer än 3 månader på oss. Tror du det blir för tight? Eller lagom? Eller hinns mera? Så himla svårt att veta i förväg och vore kul att höra från dig hur er resrutt såg ut och vad du tror om vår, som har erfarenhet!

//Jennifer :)

Svar: Hej Jennifer!

Vad kul att du tycker om bloggen! Gör mitt reshjärta lycklig :)
Jag antar att ni är på en budget liknande vår och då vill man ju lägga så lite pengar på flyg som möjligt och åka bussar. Iprincip hela Sydamerika har nattbuss systemet vilket är sjukt bra för då tjänar man ju båda tid och pengar på att inte ha boende den natten. Men börja i det land som ni hittar bra flygbiljetter till och som är en lättutgångspunkt från dom övriga länderna. Vi började ju i Brasilen och åkte sen hela vägen upp till Peru/gränsen till Ecuador. Min vän gjorde även Ecuador och då var hon borta i nästan exakt 3mån. Ni har definitivt tid men jag skulle rekommendera er att lägga upp en hyfsad resrutt innan så ni slipper tappa dagar på att bestämma er vad nästa destination blir. Vad vill ni helst se? Utgå från det. Jag har ju gjort hela Centralamerika snart och större delar av Sydamerika och det enda jag saknar nu är Colombia som alla berättar så oerhört varmt om.

Med facit i hand så var mina highlights:
Rio de Janerio
Buenos Aires
Igauzu Falls
Salar de Uyuni
Titicacasjön
Machu Picchu

Skulle jag göra om min rutt skulle jag starta i Colombia, som är otroligt billigt, fortsätta ner i Ecuador, Peru, Bolivia, Argentina och sen Brasilien. Både Argentina och Brasilien är lite dyrare så ni vet om det.

Hoppas jag varit till någon hjälp!! Bara att skicka fler frågor om ni undrar nått :)

Kram Frida
resmedfrida.blogg.se

Postat av: Jennifer

Publicerad 2015-05-28 10:01:12

Hej! Tack för ditt svar!!

Som även du så är vi som sagt på tight budget, så det kommer vara bussar som gäller i sydamerika. Men jag tror också det är det som är roligast, får man se mer än bar ett gäng flygplatser.

Vi har flygbiljetter till Paraguay, Azuncion. Så vi tänkte därifrån ta oss till iguazu falls. Sen till Florianopolis och Rio grande i Brasilien. Därefter kusten i uruguay, Buenos Aires, Mendoza, Santiago och något mer i Chile, Salta i Argentina, Uyuni de salar, Potosi, Amboro nationalpark i Bolivia, Titiciasjön och sedan Michu piccu i Peru. Det känns som en bra och rolig resrutt, enda är om det kan kännas för tight. Det skulle bli plus minus 5-6 dagar per ställe utöver bussresor, jag tänker att det kan vara lagom. Vi vill ju se så mkt som möjligt och på vissa ställen kanske man mest slappar medan andra ställen så kanske dagarna fylls med aktiviteter.

Hur stor budget hade ni för boende, mat, shopping, aktiviteter osv? :)

Kram Jennifer

Svar: Okej! Låter som ni har väldigt bra koll på vad det är ni vill se. Ha hellre lite för mycket pengar än för lite, både Brasilien, Argentina och Chile är hyfsat dyrt. Inte Sverigepriser men för en backpacker. Vi hade mellan 10-15k att röra oss på i månaden. Boende är väl rimligt med 15$ per natt för ett dorm, mat får ni nog laga ganska mycket själva och ha med när ni ska till stranden eller på utflykter för annars drar det iväg ganska snabbt. Så tänk er runt 500kr per dag men då måste några dagar vara billigare för när ni gör aktiviter så lägger ni ju mer pengar just den dagen. Ni kommer märka själva ganska snabbt vad som är rimliga priser.

Hoppas ni har en grym tripp tjejer och lycka till! Kram
resmedfrida.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela